NaHÁT miket gondol az átlag nyelvhasználó…

2017. május 31. 11:13 - Kondacs Flóra

A hát diskurzusjelölő gyermeknyelvi funkcióiról

 

 A diskurzusjelölők jellemzői

       A diskurzusjelölők (pragmatikai kötőszók (Németh T. 1998), diskurzuspartikulák (Kiefer 1988)) diskurzusszegmenseket kötnek össze, és pragmatikai viszonyokat jelölnek a megnyilatkozásokban (Kondacs 2016: 46). A diskurzusjelölők főként élőszóban jellemzőek. Ismerős lehet a tiltás: „Háttal nem kezdünk mondatot!”, azonban ez nincs így, hiszen számos kutatás bizonyította (Schirm 2011, Markó–Dér 2011), hogy a hát igenis megjelenik mondatkezdő pozícióban, és nemcsak jelentés nélkül, beszédtöltelékként, hanem funkcióval bíró elemként is. A diskurzusjelölők grammatikalizációval[1] jönnek létre.

gondolkodo_gyerek_1.png

Tovább
Szólj hozzá!

Szóval az ovisok…

2017. május 11. 17:11 - Kondacs Flóra

Az óvodások diskurzusszervező elemeiről a szövegösszefüggés alapján

 

 A diskurzusjelölők és az ovisok

     A gyermekek számos diskurzusjelölőt használnak spontán beszédükben, amelyekkel jelzik pragmatikai, nyelvhasználati tudatosságuk kialakulását (Markó‒Gárczi‒Imre 2010). Megfigyelték továbbá azt is, hogy az életkor előrehaladtával egyre több diskurzusszervező elem jelenik meg nyelvhasználatukban (Markó‒Dér 2011). Érdekes kérdés lehet, hogy mely diskurzusjelölők és mikor jelennek meg az óvodások spontán beszédében.

Forrás: http://francianyelviskola.com/wp-content/uploads/2014/04/francianyelvoktatás1-680x365.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Hát valóban "hátolnak" az óvodások?

2017. február 09. 10:00 - Kondacs Flóra

Még kisiskolás korunkból ismerős lehet a következő tiltás: „Háttal nem kezdünk mondatot!”. De vajon tényleg nem kezdünk mondatot a hát elemmel? És pontosan mi is az a hát elem? Ha a stilisztika szemszögéből közelítjük meg (Schirm 2014), akkor megtudhatjuk, hogy hézagtoldó szóként (Szathmári 2004: 176) vagy töltelékszóként (Szikszainé 2007: 106) tartják számon. A pongyola, nemtörődöm stílus jellemzőjének tekintik, akárcsak például az ugye, az aha, a hm szavakat.

kep1_3.jpg

Forrás:http://schirmanita.hu/Schirm_Anita/Kutatoi_blog/Entries/2013/7/10_De_mik_is_azok_a_diskurzusjelolok.html

Tovább
Szólj hozzá!

Mi is PISA-zzunk egy kicsit...

2017. január 06. 08:37 - Kondacs Flóra

A 2015-ben megírt PISA-felmérés eredményei nemrégiben kerültek napvilágra. Ez ismét nagy felháborodást keltett kicsiny hazánkban, hiszen a nem túl elegáns 27−29. helyen végeztünk a 35-ből. A leggyengébbek még mindig szövegértésből vagyunk.

Mi arra keressük a választ, hogy mi lehet ennek az oka? Hibáztathatjuk a tanárt, a diákot, a szülőt, vagy az iskolarendszerünk a felelős a rossz eredményért?

kep1_2.jpg1. ábra: A szövegértési, matematikai és a természettudományos eredmények alakulása Magyarországon 2000 és 2015 között
(Forrás:http://hvg.hu/itthon/20161206_PISA_2015_meredek_lejton_a_magyar_kozoktatas_rado_peter)

Tovább
Szólj hozzá!

Mit sugallnak nekünk a tankönyvi borítók?

2016. december 30. 18:11 - Kondacs Flóra

Korábban már foglalkoztunk[1] a tankönyvek szövegeinek problémáival, azonban a tankönyvek borítója is hordoz egyfajta többletjelentést, amely által a diákok már a tananyag elsajátítása előtt véleményt formálnak. A manipuláció mindig rejtett, tudatalatti, amely nemcsak nyelvi formában jelenhet meg, hanem a képek is befolyásolhatják véleményünket. A kialakított vélemény lehet pozitív és negatív eredményű is. A következő borítókat bemutatva rájöhetünk, milyen sokat számít, hogy egy-egy délutáni leckeírás során milyen tankönyvi kép „mosolyog” a matematika rejtelmeivel küzdő diákokra. Ebben a cikkben górcső alá veszünk hat tankönyvi borítót. Mindenki válogasson a maga ízlése szerint! És ne feledje, a végén szavazzon a kedvencére!

Lássuk az Apáczai Kiadó által használt borítót!


7949_w_254_q100.jpg

Tovább
Szólj hozzá!