Korábban már foglalkoztunk[1] a tankönyvek szövegeinek problémáival, azonban a tankönyvek borítója is hordoz egyfajta többletjelentést, amely által a diákok már a tananyag elsajátítása előtt véleményt formálnak. A manipuláció mindig rejtett, tudatalatti, amely nemcsak nyelvi formában jelenhet meg, hanem a képek is befolyásolhatják véleményünket. A kialakított vélemény lehet pozitív és negatív eredményű is. A következő borítókat bemutatva rájöhetünk, milyen sokat számít, hogy egy-egy délutáni leckeírás során milyen tankönyvi kép „mosolyog” a matematika rejtelmeivel küzdő diákokra. Ebben a cikkben górcső alá veszünk hat tankönyvi borítót. Mindenki válogasson a maga ízlése szerint! És ne feledje, a végén szavazzon a kedvencére!
Lássuk az Apáczai Kiadó által használt borítót!
Ahogyan látható, a matematika nagyon nehéz tantárgy a lány tanulók számára. Már 6. osztályban is nagyon sok lesz a tananyag, és az ember szó szerint a haját tépi majd, hogy megfelelően teljesítse az adott év anyagát. Ezzel a borítóval a Kiadó kétféle célt gondolhatott elérni: egyrészt a diákok a matematikát még nehezebb tantárgynak lássák, mint amilyen valójában, másrészt egy heccnek, poénnak szánt képkocka lehetett ez.
Az OFI kísérleti tankönyvének borítója ezzel szemben több bizalmat sugall. Kulcsszavakat sorol fel, melyek megkönnyíti az adott év tananyagának áttekintését. A főkép egy asztronómiai órát ábrázol, amely a matematikához köthető, a kis kép pedig azt sugallja, hogy egy bátor űrhajósként a matematika megérthető, befog(ad)ható.
A Nemzedékek Tudása kiadó tankönyvének borítója figyelemfelkeltő, hiszen egy repülőúthoz hasonló felfedezés vár a gyermekekre a matematikai törtekkel, százalékszámítással és egyenletekkel rejtelmes világában. Bizonyítja, hogy csak úgy szárnyalhat a gyermekek fantáziája a matematikában.
A Dinasztia Tankönyvkiadó még inkább a gyerekek mesébe vetett hitére épít, és megmutatja, hogy még az állatok is nagyon ügyesen tudnak számolni, hiszen még a páncélszekrényt is fel tudja törni a mosómedve, ha megtanulja, megérti a matematikát. A Kiadó ezzel elég furcsa párhuzamra készteti a gyerekeket.
A Mozaik Kiadó tankönyve egy számegyenesen görkorcsolyázó, geometriai elemekből felépülő alak, aki már tudja, hogy mi a kulcsa a matematika megértésének, ahogyan ez a képen látszik. Ebben az esetben a manipuláció célja, hogy a gyermekek azonosuljanak ezzel a figurával, és minden akadályt könnyedén „nyissanak fel”.
A Műszaki Kiadó nem ábrázol gyerekeket, és nem a matematika nehézségét akarja kiemelni. Gondolkodni jó! olvasható a borítón két helyen is, mellyel a diákokat ösztönzi, nem elrettenti a tanulástól.
Bármelyik tankönyvből is tanuljon a gyermek, a matematika a kevésbé értett és szeretett tantárgyak közé sorolható, így sokat számít, hogy az adott tankönyv borítója milyen érzéseket vált ki a kisdiákokban. Ha a manipuláció egy rejtett befolyásolás, egy olyan cél érdekében, amit a megcélzottak tudatosan nem is akarnak, akkor a tankönyv kiadóknak a pozitív irányú manipulálásra kellene törekedniük ennél a tantárgynál. Hiszen, ha pozitívabb képet lát a gyermek, megerősödve, lendülettel telve indulhat neki a tananyagnak, míg ha negatívat, megijedhet és elrettenhet.
Irodalom
Békéssy Szilvia−Fried Katalin−Korándi József−Paróczay József−Számadó László −Tamás Beáta: Matematika 6. évfolyam, Nemzedékek Tudása
Csahóczi Erzsébet−Csatár Katalin−Kovács Csongorné Morvai Éva−Széplaki Györgyné Szeredi Éva: Matematika 6., Apáczai Kiadó
Csordás Mihály−Konfár László−Kothencz Jánosné−Kozmáné Jakab Ágnes−Pintér Klára−Vincze Istvánné 2007: Sokszínű matematika 6., Mozaik Kiadó
Gedeon Veronika−Korom Pál József−Számadó László−Urbán Z. János−dr. Wintsche Gergely: Matematika 6., OFI
Hajdu Sándor Zoltán-Dr. CzeglédyIstván-CzeglédyIstvánné-Zankó Istvánné 2014: Matematika 6. Gondolkodni jó!, Műszaki Kiadó
Matematika 6., Dinasztia Tankönyvkiadó
Tolcsvai Nagy Gábor 2007: Idegen Szavak Szótára
[1] A kutatás a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése országos konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.